Wanneer kan ik overstappen naar een andere provider?
Wil je overstappen naar een nieuw (sim only) abonnement bij een andere provider? Dan zal je eerst even uit moeten zoeken of je al kunt overstappen en je huidige abonnement al bijna afloopt. Normaal gesproken kun je dit zien wanneer je inlogt op de website bij jouw provider. Hier staat dan jouw persoonlijke gegevens waaronder ook de contractduur en wanneer je contract afloopt. Na de datum dat je abonnement afloopt kun je maandelijks opzeggen en overstappen, zoals dit volgens de wet is bepaald.
Je kan dus ook zien hoe lang het nog duurt voordat je abonnement afloopt en je elders voor een nieuw abonnement kunt kiezen. Vaak kun je wel al een tijd van tevoren opzeggen en geldt er ook een periode waarin je dient op te zeggen. Als je dit niet op tijd doet kan het zijn dat je nog vastzit aan een extra maand wat je dan een maandbedrag van je abonnement kost. Doe dit dus zorgvuldig en op tijd.
Ook kun je in sommige gevallen aangeven dat je jouw telefoonnummer mee wilt nemen naar een nieuwe provider. Dit kan meestal ook al een paar maanden van tevoren. Geef dit wederom tijdig aan, want er kan namelijk enige tijd overheen gaan alvorens jouw nummer is overgezet naar je nieuwe abonnement.
Handige tips bij het overstappen
Het is altijd goed om zo af toe eens te kijken en te vergelijken als het gaat om abonnementen bij verschillende netwerkproviders. Er veranderd veel en dit gaat in een razendsnel tempo. Zo kan het zomaar zijn dat het abonnement dat jij nu bij jouw huidige provider hebt op het moment van aflopen bij de ander een stuk voordeliger is. Ook zal je eens moeten kijken of je niet teveel betaald of toe bent aan een nieuw abonnement met meer ruimte. Het is een persoonlijke keuze maar ook globaal zien we natuurlijk dat mensen steeds intensiever gebruik gaan maken van mobiel internet. Voor mensen die veel verbruiken bestaan er momenteel ook de nodige onbeperkte abonnementen als het gaat om bellen, internetten en sms’en. Neem er dus even de tijd voor om alle factoren mee te nemen en zo vervolgens een goed besluit te kunnen nemen in het kiezen van een abonnement bij de juiste netwerkprovider.
Kiezen op basis van prijs, kwaliteit en service
Veel mensen zullen naar de prijs van een abonnement kijken echter is voor een hoop mensen kwaliteit en klantenservice ook erg belangrijk. Denk hierbij aan goede afhandeling van je abonnement, snel contact plus oplossingen bij storingen en een goede bereikbaarheid voor al je overige vragen of suggesties. Elke netwerkprovider heeft weer een andere verhouding tussen prijs, kwaliteit en service. Let hier dus goed op en maak op basis wat voor jou belangrijk is de beste keuze.
Sim only of abonnement met toestel
Ook al is een los toestel met een sim only abonnement meestal de voordeligste keuze, vaak is de aanschafprijs van de nieuwste high-end toestellen erg duur. Hierdoor is het kiezen van een abonnement met toestel vaak toch het meest aantrekkelijk. Kun je het wel eenmalig missen? Kies dan altijd voor een los toestel met een sim only. Je kunt ook je huidige telefoon gebruiken met een sim only abonnement, dit is natuurlijk nog voordeliger doordat je niks nieuws hoeft aan te schaffen maar met je telefoon lekker goedkoop mobiel kunt zijn. Hecht je helemaal geen waarde aan een iPhone of Android toestel en wil je alleen maar bereikbaar zijn en zo af en toe eens kunnen bellen, dan ben je natuurlijk het meest voordelig uit. Je neemt een goedkoop sim only abonnement en kunt gewenst voor niet al te veel geld een degelijk toestel kopen.
Wanneer loopt mijn huidige contract af?
Ga naar de website van je provider en log in om te zien wanneer je contract afloopt. Na deze datum kun je een abonnement afsluiten bij een nieuwe provider.