Written by Donat Berisha

Vodafone snelstgroeiende postpaid provider

De marktaandelen van de mobiele providers op de Nederlandse mobiele markt blijven verschuiven. Vodafone heeft in het derde kwartaal van 2020 de snelste groei in postpaid gerealiseerd. Postpaid is het tegenovergestelde van prepaid, waarbij je vooraf betaald voor je mobiele bel en/of datategoed. Postpaid omvat dus alle sim only en telefoonabonnementen, omdat er achteraf wordt betaald voor een abonnement.

Groei aantal abonnees

Vodafone het meeste aantal mobiele abonnees erbij, aldus de cijfers van Telecompaper. Ook KPN zag een groei in het aantal klanten in Q3, maar verloor wederom marktaandeel op de totale mobiele retailmarkt. Door de gestage groei van T-Mobile wordt het verschil in marktaandeel tussen T-Mobile en KPN steeds kleiner op het gebied van postpaid. Dit komt onder andere doordat T-Mobile, Tele2 heeft overgenomen in 2019. Ook heeft T-Mobile recent Simpel toegevoegd aan het bedrijf.

Oorzaken voor de snelle groei van Vodafone

De fusie in 2017 met Ziggo in de mobiele postpaid markt heeft volgens Vodafone voor de beste prestaties gezorgd. Ook doen de zakelijke simkaarten het erg goed. Zo groeide Vodafone met 76.000 mobiele abonnees en kwam daarmee op een totaal van bijna 4,7 miljoen abonnees die gebruik maken van het netwerk van Vodafone eind september 2020. Het totaal aantal mobiele abonnees steeg met 6,4%, omdat men vaker een mobiel abonnement met een vaste dienst (zoals een alles in 1 pakket) combineert.

KPN nog steeds de grootste mobiele postpaid provider

Hoewel Vodafone de snelste groei heeft gerealiseerd, staat de provider nog wel op de derde plaats in de markt. KPN is momenteel nog steeds de grootste postpaid provider met bijna 5,5 miljoen mobiele abonnees. Na een lange periode van krimp in het aantal klanten van KPN, zag de provider toch weer een groei van 9.000 abonnees in Q3. KPN schrijft het succes toe aan zijn unlimited abonnement en het goedkope Simyo merk. Ook was er een kleine groei te zien in het aantal zakelijke sims. In de zakelijke markt verkocht KPN 8.000 postpaid simkaarten.

T-Mobile verkleint het verschil met KPN

Zoals al in de inleiding is gezegd, heeft T-Mobile het verschil met KPN in het postpaid-segment kleiner gemaakt. Alhoewel de groei iets minder groot is in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, groeide T-Mobile dit kwartaal met 62.000 mobiele abonnees. Hiermee komt T-Mobile in Q3 op bijna een totaal van 5,4 miljoen abonnees. T-Mobile is met 5,4% gegroeid dit jaar ten opzichte van een vorig jaar, vergeleken met een daling van 0,5% bij KPN in het aantal mobiele abonnees.

Wordt T-Mobile de grootste ‘mobiele netwerkprovider’ van Nederland?

Volgens Telecompaper zal T-Mobile in dit groeiende tempo KPN voorbijgaan binnen een paar kwartalen in het onderdeel postpaid van de mobiele markt. Daarmee zal T-Mobile de grootste aanbieder worden in klantaantallen. Het is echter nog wel te vroeg om te bepalen wanneer T-Mobile de grootste MNO (Mobile Network Operator) wordt. KPN zal waarschijnlijk meer moeten gaan doen met zijn prijzen en promoties om verdere klantengroei te kunnen gaan realiseren.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

5 × 5 =