Tele2 Zakelijk wordt T-mobile Ondernemen
De fusie van Tele2 en T-mobile is aan het begin van 2019 afgerond. Sindsdien zijn er al de nodige veranderingen plaatsgevonden tussen de twee bedrijven. De meest recente ontwikkeling is het fuseren van Tele2 Zakelijk en T-mobile Ondernemen, waarbij de diensten samengevoegd worden onder het label @WORK. Dit houdt dus in dat Tele2 zakelijk teneinde komt. Wat zijn de gevolgen en wanneer gaan de veranderingen in? Dat vertellen we in dit artikel.
Fusering van diensten
Vanaf 1 augustus 2019 zal Tele2 zakelijk stoppen met het aanbieden van de mobiele diensten. Nieuwe klanten kunnen vanaf dat moment terecht bij T-mobile Ondernemen voor een zakelijk mobiel abonnement. Voor de huidige klanten zullen er geen merkwaardige veranderingen plaats gaan vinden, meldt T-mobile, wat zowel voor de zakelijke klanten van Tele2 als T-mobile geldt. Er wordt slechts een nieuwe merknaam gecreëerd waarbij de zakelijke diensten portfolio worden ondergebracht. Dit betekent dus dat Tele2 in de consumentenmarkt nog steeds werkzaam zal blijven.
Klantbeloftes
Aan het begin van het jaar zijn er verschillende beloftes gemaakt aan de klanten van Tele2 en T-mobile. Zo willen de providers o.a. de eerste zijn die 5G internet lanceert in Nederland, contractvrijheid bieden en snel internet bieden in heel Nederland. Voor de zakelijke markt is er ook een belofte gedaan, namelijk dat Unlimited Data de komende drie jaar nog steeds maximaal 25 euro per maand zal blijven.
Reden van fusering
De fusering is een eerste stap om ook de zakelijke markt beter te kunnen bedienen. Door alle middelen van beide providers te kunnen combineren geeft het hen een betere marktpositie te verkrijgen. Daarnaast geeft het de mogelijk om de klantbelofte voor ondernemers in Nederland te kunnen blijven houden.
Klein marktaandeel
De totale zakelijke markt is in het eerste kwartaal van 2019 gedaald met 3,5 procent. Dit geldt zowel voor vaste als mobiele telefonie. De combo Tele2 en T-mobile bezit slechts een fractie van de zakelijke vaste markt in handen. Echter, doen ze het bij zakelijke mobiele abonnementen een stuk beter. Zo is hun aandeel het afgelopen jaar met 2,9 procent gestegen naar 23,7 procent van de totale zakelijke mobiele markt in Nederland.