Written by SimonlyCheck

T-mobile en Tele2 groeien (marktaandeel) door populariteit onder jongeren

T-mobile en Tele2Op de Nederlandse markt doen T-mobile en Tele2 het momenteel erg goed. Beide providers bieden abonnementen waarmee hun klanten onbeperkt kunnen genieten van mobiele internet, bellen en sms tegen zeer scherpe prijzen.

Groei in de postpaidmarkt

T-mobile en Tele2 zagen in het eerste kwartaal van 2018 een groei in hun marktaandeel op de Nederlandse postpaid markt. Dit gebeurde voornamelijk onder tieners en twintigers die de lage prijzen van hun abonnementen als zeer aantrekkelijk hebben ervaren. Onder de providers hebben meer dan de helft van de klanten een databundel van meer dan 5 gigabyte.
Dit blijkt uit het rapport Postpaid Mobile Insight – 2018 Q1 van Telecompaper.

Belangrijke ontwikkelingen in de mobiele telefoniemarkt

In het bovenstaande rapport zijn een aantal opmerkelijke en belangrijke ontwikkelingen geschetst. Onder jongeren en jongvolwassenen zijn bij aanschaf van een mobiele telefoon het merk en bijbehorend besturingssysteem de belangrijkste aspecten waar ze op letten. In het rapport wordt ook geconcludeerd dat Nederlanders steeds vaker hun mobiele provider aanbevelen. Dit is belangrijk voor providers, aangezien de Nederlandse markt voor telefonie al een tijdje verzadigd is. Providers blijven met elkaar concurreren, maar kunnen alleen nieuwe klanten krijgen door ze van andere mobiele aanbieders af te pakken. Een stukje mond- tot mond reclame kan dus zeker van pas komen om nieuwe klanten te trekken. Mocht dit niet effectief blijken, dan kunnen mobiele aanbieders zich altijd nog op de maandelijkse kosten van abonnementen richten. Onder de consumenten geeft 43 procent aan dat dit de belangrijkste reden is om een provider te kiezen.

Mobiele providers hebben hun eigen strategie

Tegenwoordig heeft elke provider wel eigen strategie. Tele2 en T-mobile hebben beide een strategie dat berust is op het aanbieden van goedkope abonnementen, unlimited bundels en speciale deals die maar voor een beperkte tijd geldig zijn. KPN pakt het iets anders aan. KPN probeert klanten te binden door speciale vast-mobiel combinaties aan te bieden, waarbij er een gratis Tv-pakket, mobiele extraatjes of korting wordt gegeven. Maar liefst 28 procent van de KPN-klanten geeft aan dat de korting die ze krijgen bij afname van een internet, televisie en mobiel pakket de belangrijkste reden vormt om te kiezen voor KPN. Andere providers hanteren deze beloningsvorm ook. Vodafone klanten krijgen namelijk extraatjes bij hun abonnement wanneer ze deze combineren met Internet en TV van Ziggo. Onder 17 procent van de Vodafone klanten is dit extraatje een reden om te kiezen voor de provider.

Telfort blijft verder marktaandeel verliezen

De afgelopen vijf kwartalen verloor provider Telfort maar liefst een marktaandeel van 5 procent in het zogenaamde ‘no frills’ segment. Dit segment omsluit alle merken waarbij concurrentie voornamelijk om prijs draait. Op dit moment heeft Tele2 het grootste aanbod in dit segment, met maar liefst 28 procent. Provider Simpel laat een stijgende lijn zien en doet het goed onder zowel jongeren als ouderen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier + 8 =