Written by Donat Berisha

Stijging mobiele dataverbruik zet door

Sinds de uitbraak van de infectieziekte COVID-19 zijn er grote maatregelen genomen, waarbij het maatschappelijk verkeer volledig is stilgezet, met name door de lockdowns. Dit leidde dan ook tot een grote stijging in online mobiel verkeer, maar ook andere factoren hiervoor speelden een rol. Lees in dit artikel alle veranderingen in mobiel dataverkeer.

Groei mobiel dataverkeer, mobiel bellen daalt

In het derde kwartaal van 2020 was er een stijging te zien van maar liefst 20 procent in dataverkeer ten opzichte van Q2. Het dataverbruik in Q3 was 264 miljard MB. Men is dus aanzienlijk meer mobiele data gaan gebruiken dan in de voorgaande kwartalen. Naast de corona crisis is een andere verklaring voor de stijging in het mobiele verbruik: het feit dat mensen meer buiten waren in de zomermaanden en dus meer hun mobiele data gebruikten dan een wifi-netwerk.

Naast een stijging in het mobiele dataverkeer is het aantal gebruikte mobiele belminuten in het derde kwartaal wel gedaald met 10 procent ten opzichte van het tweede kwartaal.

Toekomst mobiele dataverbruik

De verwachting is dat mobiele dataverbruik in de toekomst alleen maar toeneemt. Men maakt namelijk steeds meer gebruik van het internet. Mobiele dataverbruik groeit, en het aantal sim only bundels met veel GB’s of onbeperkt internet ook.

Glasvezel populair voor vast internet

Naast dat men steeds meer gebruik maakt van mobiele data, wordt er thuis ook meer gebruik gemaakt van vast internet. Vooral glasvezel wordt steeds populairder: al ruim 1,5 miljoen huishoudens maken hier gebruik van. Steeds meer huishoudens willen ook een glasvezelverbinding, alleen glasvezel is nog niet overal beschikbaar.

Hoe verhouden de grote providers zich?

Wat betreft het marktaandeel voor mobiele aansluitingen bezitten de drie grote providers (T-Mobile, KPN en VodafoneZiggo) ieder zo’n 20-30 procent marktaandeel. De meest populaire aansluiting is sim only.

Wanneer er specifiek gekeken wordt naar mobiele data, liggen de verhoudingen echter anders. Het blijkt namelijk dat T-Mobile voorop loopt op het gebied van mobiele data. Het marktaandeel van T-Mobile bedroeg specifiek voor datagebruik ongeveer 50 procent van het totale dataverkeer in Q3. Dit is inclusief Tele2, aangezien Tele2 is overgenomen door T-Mobile.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

vier × 4 =