Sim only klant wilt steeds grotere internetbundel
De stijging van het gebruik van mobiel internet is enorm. Waar we een half jaar geleden nog spraken van de hoogste stijging van de mobiele data aller tijden, is dat nu alweer overtroffen. Dit komt mede door het snel toenemen van de omvang van internetbundels. Tevens verwachten wij ook niet dat deze stijging binnenkort al stagneren, gezien het feit dat zowel providers als klanten inspelen op een nog verdere groei, wat voor jou als klant resulteert in steeds goedkopere databundels!
In dit berichtje delen we de uitkomsten van een jaarlijkse brancheonderzoek met je en vertellen we wat dit gaat betekenen voor jou als sim only klant!
Meer dan 35% internetbundels is groter dan 2 GB
De omvang van databundels groeien erg hard. Uit een jaarlijks brancheonderzoek onder sim only abonnementen (postpaid) is gebleken dat vorig jaar ongeveer 25% van de internetbundels groter dan 2 GB was. Dat is nu een jaar later, in het derde kwartaal van 2017, al met ruim 10% gestegen. Waarschijnlijk herken je bij jezelf ook dat je steeds meer internet bent gaan gebruiken. Dit kom mede doordat Apps en andere functies steeds beter en sneller werken. Wie kan er tegenwoordig bijvoorbeeld nog zonder Google Maps of andere apps die het leven een stukje makkelijker maken? Daarnaast is de prijs van internetbundels ook fors gedaald. Vooral de prijsvechters doen hierin goede zaken, al zijn de internetbundels hier en daar nog vrij beperkt.
Vooral sim only met goedkoop internet is in trek bij de klant
Waar voorheen de populaire providers T-Mobile, KPN, Tele2 en Vodafone echt nog een stuk betere dienst leverden dan de goedkope prijsvechters, is de kloof tussen deze groepen wel enorm verminderd. Nog steeds kun je van de (toch duurdere) vooraanstaande providers meer service en een uitstekende dienst verwachten, maar als je iets minder eisen stelt ben je bij een prijsvechter een stuk goedkoper uit! Vooral de provider Simpel heeft het afgelopen jaar een stap gemaakt in marktaandeel en heeft momenteel 10% van alle sim only abonnementen in handen. Er is een verschuiving te zien onder voornamelijk tieners en twintigers richting de goedkope sim only’s met internet, welke de komende jaren door zal zetten. De grote providers zullen hier hoe dan ook op gaan inspelen.
De servicegerichte providers behouden marktaandeel
De marktaandelen van de providers zijn vrij gelijk gebleven ten opzichte van vorig jaar, wat weerspiegelt dat veel klanten ook trouw blijven aan de betrouwbare servicegerichte providers KPN, T-Mobile en Vodafone, welke maar liefst twee derde van de markt in handen hebben. In onze ogen ook zeer terecht, want alhoewel je hier iets meer betaalt krijg je vaak ook veel extra’s en word je goed geholpen met je vragen.
De komende jaren zullen sim only’s met internet goedkoper worden en de service van (ook goedkope) providers beter! Tevens zullen de databundels groter worden.
Goedkope sim only’s het meest populair onder klanten
Uit het onderzoek is tevens gebleken dat de maandelijkse kosten het meest doorslaggevend zijn in de keuze voor een sim only abonnement. 43% van de sim only gebruikers geeft dit als voornaamste reden op. Daarnaast hechten we ook steeds meer waarde aan adviezen van bekenden, familie of vrienden. Wanneer zij aanraden voor een bepaalde provider te kiezen, zijn we hier gevoeliger voor dan ooit. Dit betekent dat iedere provider haar service hoog in het vaandel moet hebben staan om te groeien. Om deze redenen verwachten wij dan ook dat de ‘duurdere’ prijzen zich genoodzaakt gaan voelen om mee te ‘vechten’ in de lage prijzen, wat resulteert in goedkopere sim only’s met internet. Daarnaast zullen de prijsvechters een hoogwaardige service moeten bieden omdat klanttevredenheid belangrijker dan ooit is geworden, ook de databundels zullen bij alle providers groter worden.