Lebara ziet omzet en klantenbestand dalen
Telecomaanbieder Lebara heeft over het vierde kwartaal van 2018 een omzet van 123 miljoen euro geboekt, wat een totale daling van 11% betekent. Ook is het klantenbestand van Lebara sinds september 2018 gekrompen met 90.000. Toch zijn er ook enkele lichtpuntjes voor provider Lebara op gebied van klanten, zoals de stijging van de ARPU (gemiddelde omzet per klant). Lees verder voor meer informatie wat betreft Lebara!
Wat heeft de dalingen veroorzaakt?
Er zitten een aantal oorzaken achter de dalingen in omzet en klanten:
- Prepaid registratieregels zorgen voor problemen in Duitsland
- Seizoensinvloeden
- Verschuiving in focus abonnementen
Prepaid registratieregels zorgen voor problemen in Duitsland
Ten eerste zorgen regelingen omtrent prepaid simkaarten in Duitsland voor moeilijkheden, aangezien anonieme prepaid simkaarten verboden zijn. Dit betekent dat registratie verplicht is, wat heeft gezorgd voor een daling in de omzet.
Seizoensinvloeden
Seizoensinvloeden spelen volgens aanbieder Lebara ook een rol: doordat internationale klanten tijdens kerst en nieuwjaar naar huis terugkeren, is de verkoop van simkaarten in deze periode ook lager. Dit heeft invloed op de omzet.
Verschuiving in focus abonnementen
Daarnaast is het feit dat Lebara zich meer gaat focussen op sim only abonnementen belangrijk. Deze verschuiving betekent dat een andere soort klant wordt bereikt die waarschijnlijk nog niet weet van Lebara sim only. Dit is voor nu nog een reden waarom de omzet afneemt.
Omzet per klant en EBITDA stijgt
Het is niet alleen maar negatief voor Lebara: de gemiddelde omzet per klant, ofwel ARPU, is van 11,50 euro naar 12 euro gestegen. Daarnaast steeg de EBITDA (winst vóór aftrek van rente, belastingen, afboekingen en afschrijving) met maarliefst 159 procent: van 21,2 miljoen euro naar 55 miljoen euro. Deze cijfers bevestigen het feit dat provider Lebara zich steeds meer op winstgevende klanten begint te richten.
Wat betekent dit voor Lebara?
We zien dat Lebara op een aantal belangrijke punten verschuift in haar focus. Zo richt de aanbieder zich steeds meer op sim only. Ook winstgevende klanten worden belangrijker. Op de korte termijn betekent dit meer kosten en minder omzet door deze verschuivingen, maar op de lange termijn verwachten we dat dit positief zal uitpakken voor Lebara: sim only wordt steeds populairder en winstgevende klanten zijn zeer belangrijk voor de groei van de aanbieder.
Een Lebara sim only abonnement afsluiten?
Lebara zet zich in de markt als een prijsvechter. Waar de focus eerst alleen op prepaid simkaarten lag, houdt Lebara zich tegenwoordig steeds meer bezig met sim only. Waarom kiezen veel klanten voor een Lebara sim only abonnement?
- Goedkope tarieven
- Internationale focus
- Geen kredietcheck op Lebara sim only
Met de internationale focus op sim only abonnementen onderscheidt Lebara zich van vele andere providers waarvan de sim only beperkt wordt door grenzen. Dit én andere voordelen hebben ervoor gezorgd dat Lebara de laatste jaren flink is gegroeid en zich op de markt als een stabiele aanbieder heeft kunnen positioneren. Indien je interesse hebt in een Lebara sim only abonnement, kun je hieronder verschillende Lebara abonnementen bekijken.