Written by Donat Berisha

Informatie mobiele abonnementen begrijpelijker

Steeds meer mensen sluiten een mobiel abonnement af voor hun telefoon. Hierbij is de sim only abonnement de meest populaire keuze. Aangezien mobiele abonnementen vaak worden afgesloten, is het van belang dat de consument voldoende kennis heeft over deze abonnementen. Ieder jaar dat de ACM (Autoriteit Consument & Markt) onderzoek naar de telecommarkt om erachter te komen hoe consumenten telecomdiensten ervaren. In dit artikel behandelen we de belangrijke bevindingen van het meest recente onderzoek.

Informatie prijzen en voorwaarden begrijpelijker

De informatie over prijzen en voorwaarden van mobiele abonnementen (waaronder sim only), worden volgens de consument steeds begrijpelijker. Het aantal mensen dat aangeeft de prijzen en voorwaarden begrijpelijk te vinden, was in 2019 55% en in 2020 57%. In 2021 is dat dus 60%. Dat betekent dat mobiele abonnementen voor de consument steeds duidelijker worden.

Informatie beter te vergelijken

Sinds 2018 daalt het aantal mensen dat het lastig vindt informatie tussen aanbieders te vergelijken. In 2020 vond 49% dit nog lastig. Dat percentage is dit jaar 45%. Hoewel dit percentage nog wel hoog ligt, daalt het de afgelopen jaren wel ieder jaar.

Invloed van vergelijkingswebsites

Op vergelijkingswebsites staat belangrijke informatie dat het makkelijker maakt om abonnementen te vergelijken. Vergelijkingswebsites zoals Sim Only Check hebben waarschijnlijk dan ook een positieve invloed op het feit dat informatie over prijzen & voorwaarden begrijpelijker en beter te vergelijken zijn. Het is namelijk makkelijker om in één oogopslag verschillende providers te vergelijken.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat 48% van de consumenten tijdens het oriënteren met name gebruik maakt van een prijsvergelijkingswebsites. Deze zijn dus voor bijna de helft van alle mensen die een mobiele abonnement willen afsluiten, de belangrijkste bron van informatie.

Het afsluiten van een nieuw abonnement

Men wilt uiteraard het vaakst een nieuw abonnement afsluiten als hun huidige contract afloopt. Hiernaast zijn de volgende redenen het belangrijkst om een nieuw abonnement af te sluiten:

  • Besparen op maandelijkse kosten (32%)
  • Beter aanbod gezien (21%)
  • Nieuw toestel gewenst (18%)
  • Verandering mobiel gebruik (15%)

Goedkope abonnementen en besparen

Het wordt steeds belangrijker dat men kan besparen. Er is dan ook meer vraag naar een goedkoop abonnement, vooral wanneer het gaat om sim only. Uit het bovenstaande blijkt dat besparen op maandelijkse kosten, naast het aflopen van het huidige contract, de belangrijkste reden is om een nieuw abonnement af te sluiten. Men wilt dus graag goedkoper uitkomen. Het zien van een beter aanbod behoort hier ook toe, aangezien een beter aanbod zich meestal vertaalt in een goedkoper of voordeliger abonnement.

Rekeningen mobiele abonnementen

Uit het onderzoek blijkt dat 27% van de consumenten in de afgelopen 12 maanden wel eens een hogere rekening hebben ontvangen dan het normale maandbedrag. Dit was voor de grootste gedeelte van de ondervraagden slechts één keer (52%). Voor slechts 3% van de consumenten kwam een hogere rekening geheel onverwacht. Deze groep was in 2020 nog 6%. Dat betekent dat wanneer men een hogere rekening ontvangt, ze het vaker verwachten dan vorig jaar.

De meesten (74%) willen hogere rekeningen voorkomen. Daarom geeft ook 70% van de consumenten die niet werden verrast door een hogere rekening aan dat hun bundel bij hun gebruik past. Hierbij houden de meesten hun verbruik ook goed in de gaten.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × vijf =