Written by Merel

Fair Use Policy bij sim only abonnementen, wat houdt dat in?

Wanneer je op zoek bent naar een sim only abonnement, ben je wellicht weleens de term fair use policy tegengekomen. Een Fair Use Policy wordt eigenlijk altijd toegepast op onbeperkte sim only abonnementen. Of het nou gaat om onbeperkt bellen, sms’en of internetten. Een provider wilt het gebruik van haar klanten graag enigszins binnen bepaalde grenzen houden, om misbruik van deze goedkope abonnementen te voorkomen.
Wij hebben het eerder op ons blog gehad over deze term. In dit blogje leggen we iets meer uit over de Fair Use Policy en hoe hoog deze is bij bepaalde providers. Dit laatste is voor jou het meest interessant als je een onbeperkt abonnement hebt afgesloten of wilt gaan afsluiten.

Wat is een Fair Use Policy?

Een Fair Use Policy is in het leven geroepen om het misbruik van ‘onbeperkte’ abonnementen te kunnen minimaliseren. Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom er een grens wordt gesteld als providers hun abonnement als zijnde ‘onbeperkt’ in de markt zetten. Dat is om misbruik te voorkomen. Wanneer men bijvoorbeeld hele bedrijven laat draaien op een sim only abonnement wat betreft onbeperkt internet, is het voor een provider totaal niet rendabel. Daarnaast zijn mobiele netwerken daar ook niet voor bestemd, want dan wordt het netwerk te zwaar belast en kan dat storingen als gevolg hebben.
Ook bestaan er Fair Use Policies voor bellen en sms’en. Ook dit geldt om misbruik te voorkomen. Wanneer er veel misbruik van sim only abonnementen zal worden gemaakt, is het voor providers snel niet meer rendabel, waardoor zij dit niet meer zullen aanbieden. Door er toch een grens aan te stellen, blijft het voor iedereen leuk en kan jij hier gewoon gebruik van blijven maken. De grens van de Fair Use Policies liggen een aantal maal boven het gemiddelde consumentengebruik. Je zult de grens bij normaal gebruik niet snel overschrijden, ook niet als je veel YouTube of Netflix kijkt.

Hoe hoog ligt de Fair Use Policy bij mijn provider?

De hoogte van de Fair Use Policy is afhankelijk per provider. De grote verschillen tussen de providers zijn opmerkelijk. Wellicht kan het handig zijn om hier rekening mee te houden, wanneer je voor een sim only abonnement bij een bepaalde provider kiest.

Limiet bij onbeperkt bellen

De limieten van onbeperkt bellen bij verschillende providers zie je terug in onderstaande tabel. Opvallend is dat de grens van ‘onbeperkt’ bellen bij Ben al op 1000 minuten staat. Veel klanten zullen dit niet echt als onbeperkt ervaren, want wanneer je regelmatig belt kan je hier met niet veel moeite aan komen. Dit komt neer op ongeveer 33 minuten per dag.

ProviderFair Use Policy Limiet
Tele212.000 belminuten
Ziggo10.000 belminuten
T-Mobile10.000 belminuten
Vodafone10.000 belminuten
Simpel9.000 belminuten
Robin Mobile6.000 belminuten
Youfone4.000 belminuten
Telfort3.000 belminuten
KPN3.000 belminuten
Ben1.000 belminuten

Limiet bij onbeperkt internetten

Over het limiet van onbeperkt internetten zijn providers minder duidelijk. Sommige providers noemen een bepaald getal, maar anderen hebben het meer over excessief en onacceptabel gebruik. Bij Robin Mobile wordt als grens het gebruik van 40 keer meer data dan een gemiddelde mobiele internetgebruiker genoemd. Ook noemen zij het vijf uur lang openstaan van een internetverbinding op gemiddelde of hoge snelheid excessief gebruik. De provider accepteert het dus niet als je vijf uur lang films gaat streamen via het mobiele netwerk. Het gevolg van het overschrijden van de grens is bij onbeperkt internet vaak dat je internetsnelheid wordt teruggedraaid. Je kunt dus nog steeds internetten tot het einde van de maand, alleen op een lagere snelheid dan je gewend bent. De exacte gegevens zijn slechts van een aantal providers bekend. Deze staan hieronder in de tabel.

ProviderFair Use Policy Limiet
Robin Mobile
Robin Super Snel 4G
20.000 MB
Robin Mobile
Robin Pijl Snel
25.000 MB

Wat gebeurt er als ik de grens overschrijd?

Wanneer je de Fair Use Policy grens overschrijdt, wordt je altijd eerst gewaarschuwd door je provider. Als dit meerdere keren gebeurt dan zijn er wel consequenties. Deze kunnen als volgt zijn, maar zijn volledig afhankelijk van jouw provider:

    • Je internetsnelheid kan naar beneden worden geschroefd.
    • Er kunnen extra kosten in rekening worden gebracht.
    • Je kunt tot het einde van de maand worden afgesloten van je abonnement

Nogmaals: Dit gebeurt gelukkig niet zomaar, je wordt altijd eerst een aantal keer gewaarschuwd. Daarnaast zal je als normale gebruiker niet zomaar over deze grens heen gaan, zelfs niet als je flink je best doet!

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

1 × twee =