Written by Donat Berisha

Aantal mobiele abonnementen blijft toenemen

Het aantal afgesloten mobiele abonnementen blijft toenemen. Dit blijkt uit cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). In de Telecommonitor van de vierde kwartaal van 2021 staat onder andere hoe het aantal abonnementen is gegroeid en de hoeveelheid belminuten, sms’jes, en mobiele data die Nederlanders in 2021 hebben verbruikt. Lees verder voor meer informatie!

Aantal afgesloten mobiele abonnementen blijft toenemen

De volgende gegevens zijn gedeeld over mobiele abonnementen:

  • Het aantal mobiele abonnementen in combinatie met prepaid aansluitingen steeg bij MVNO’s (providers zonder eigen netwerk) met 21,6% naar bijna 5 miljoen aansluitingen.
  • Het aantal abonnementen bij MNO’s (providers met een eigen netwerk) steeg in Q4 2021 (ten opzichte van Q4 2020) met 3% naar bijna 17 miljoen aansluitingen.
  • Mobiele abonnementen worden vaker gecombineerd met vaste diensten zoals telefonie, televisie, en/of internet.

Er is dus meer groei te zien bij virtuele providers (MVNO’s). Dit is in combinatie met prepaid, maar aangezien dat geen oplevende markt is, zal de groei vooral door het aantal nieuwe abonnementen komen.
De meeste mobiele abonnementen zijn sim only abonnementen. Hoewel onder abonnementen ook telefoonabonnementen vallen, kiezen de meeste Nederlanders voor sim only.

Meer data & belminuten, minder sms’jes

We blijven in Nederland meer mobiel bellen en internetten, terwijl het aantal verstuurde sms’jes juist blijft afnemen. Hoewel het aantal belminuten al een grote sprong maakte in 2020, is er ten opzichte van het vierde kwartaal van 2020 weer bijna 15% meer gebeld. Data is sinds vorig jaar nog harder gestegen, met maar liefst 35%.

Zie hieronder de jaarcijfers voor belminuten, data, en sms’jes:

Jaarcijfers belminuten, data, en sms'jes

Bron: ACM – Jaarcijfers belminuten, data, en sms’jes

De grafiek en tabel tonen een duidelijke en constante groei in het verbruik van mobiele data. Mobiel internet blijft groeien. Dit is dan ook een van de oorzaken dat het aantal verstuurde sms’jes afneemt: er zijn inmiddels voldoende alternatieven, zoals WhatsApp en Viber.

Mobiele abonnementen in combinatie met vaste diensten

Als een van de telecom trends van Q4 2021 noemt de ACM het aantal Nederlanders dat een mobiel abonnement als ‘bundel’ afsluit in combinatie met vaste diensten. In de rapportage staat dat steeds meer consumenten van een dergelijke bundel gebruik maken.

Een voorbeeld van zo een bundel is een mobiel abonnement in combinatie met vast internet & tv. Het aantal aansluitingen waarin vaste diensten en een mobiel abonnement werden gecombineerd is in het vierde kwartaal van 2021 gestegen naar 3,2 miljoen. Dit is een stijging van 10 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Hoewel het totaal aantal vaste diensten (zonder mobiel abonnement) licht is gedaald, is het aantal aansluitingen waarin een vaste dienst met een mobiel abonnement (zoals sim only) is gecombineerd dus juist gestegen.

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

elf + 7 =