Written by Merel

Belminuten afronden, hoe doen providers dit?

Om even terug te komen op een voorgaande blog, willen wij graag het vergelijken van sim only abonnementen graag zo transparant mogelijk voor onze klanten houden. Om deze reden zullen we in dit blog iets meer uitleggen over de wijze waarop telecomproviders belminuten afronden. De wijze van het afronden van belminuten kan namelijk een rol spelen in de keuze voor een bepaald abonnement. Een provider kan bijvoorbeeld heel aantrekkelijk en goedkoop lijken, maar wanneer zij op een ongunstige manier jouw gesprekken afronden kan dit uiteindelijk duurder zijn dan andere sim only abonnementen.

Op welke manier kunnen telecomproviders belminuten afronden ?

Telecomproviders vragen bijna in alle gevallen een starttarief. Dat betekent dat wanneer degene die jij belt, de telefoon opneemt er direct geld afgeschreven wordt. Het starttarief is eigenlijk altijd gelijk aan het tarief van een belminuut. De eerste minuut bel je dus altijd volledig. Het heeft dus geen zin om iemand een aantal seconden te bellen, om kosten te besparen. Vanaf deze eerste minuut hebben telecomproviders twee keuzes:

  • Afronden per minuut
  • Afronden per seconde

Wat is de goedkoopste manier?

Wanneer providers afronden per minuut, is dit eigenlijk altijd in je nadeel. Wanneer je bijvoorbeeld 2 minuten en 10 seconden belt, betaal je voor 3 minuten. De aantrekkelijkste manier voor jou is de goedkoopste manier en de goedkoopste manier is het afronden per seconde. Wanneer je dan 2 minuten en 10 seconde belt, betaal je ook niet meer dan dit.
Je kunt je voorstellen dat wanneer elk gesprek naar boven (per minuut) wordt afgerond, je eerder door je belminuten heen bent, dan wanneer er per seconde wordt afgerekend. Daarom zou het kunnen dat je een grotere belbundel bij een provider die per minuut afrondt moet afsluiten, wat uiteindelijk duurder is dan een kleine bundel bij een provider die per seconde afrondt. Om deze reden adviseren wij om te kiezen voor een provider die per seconde afrekent, wanneer je regelmatig belt. Als je bijna nooit belt, zijn de verschillen een stuk kleiner.

Veel discussie over afronden per minuut

Een aantal jaar geleden is er een grote discussie ontstaan over het afronden op hele belminuten. Er zijn ook een aantal initiatieven geweest om het afronden op hele belminuten te laten stoppen, zoals een initiatief van de Consumentenbond. Het resultaat hiervan is dat telecomproviders duidelijk moeten communiceren hoe zij belminuten afronden. Daarnaast moeten providers die nog wel afronden op hele minuten, hier een alternatief naast zetten waarin afgerond wordt per seconde. In de praktijk blijkt dat providers vaak zo’n tariefplan hebben, maar deze niet communiceren via de website waardoor een consument eigenlijk niet de kans heeft om dit abonnement af te sluiten.

Belminuten afronden per provider

Na het lezen van bovenstaande informatie, ben je waarschijnlijk benieuwd hoe jouw provider (of de provider waarbij jij mogelijk een sim only wilt afsluiten) de belminuten afrondt. In de onderstaande tabel hebben we de informatie van de populairste sim only providers voor je verzamelt en op een rijtje gezet.

ProviderWijze van afronden
Telef 2Per minuut
ZiggoPer seconde
T-MobilePer seconde
VodafonePer seconde
YoufonePer seconde
TelfortPer minuut (Telfort unlimited per seconde)
KPNPer seconde
SimpelPer seconde
BenPer minuut
HollandsnieuwePer minuut

Robin Mobile hebben we niet meegenomen in bovenstaande tabel. Deze provider biedt alleen maar onbeperkte abonnementen aan, dus dan maakt het eigenlijk niet uit hoe er afgerond wordt. Je hebt er immers zelf geen last van.

Belminuten afronden, hoe doen providers dit?
Beoordeel deze pagina

Geef een reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *

dertien − drie =